सुदर्शन

(हास्य व्यंग्य पर आधारित ब्लॉग) अब सुदर्शन www.kmmishra.tk पर भी उपलब्ध है .

सस्ते जहाज का सपना (हास्य नाटक)

Posted by K M Mishra on अक्टूबर 15, 2008

Mera Apna Pushpak Viman

यह हास्य नाटक एक ऐसे इंसान की कहानी है जो चलता साइकिल पर है लेकिन सपने प्राइवेट हवाई जहाज के देखता है ।

(घर की छत के ऊपर से हवाई जहाज के उड़ने की आवाज, अखबार पलटने की आवाज।)

गेंदा सिंह- अरे शकुंतला सुनती हो । जरा इधर आना ।

शकुंतला – क्या है? मैं किचन में बिजी हँ । वहीं से बता दीजिये ।

गेंदा सिंह- अरे दो मिनट के लिये इधर तो आ जाओ । एक बड़ी बढ़िया खबर छपी है ।

शकुंतला – देखिये अगर मैं सवेरे सवेरे अखबार पढ़ने ल्रगूंगी तो शिव शंकर को स्कूल जाने में देर हो जायेगी और आप भी आफिस लंच के समय ही पहुंचोगे ।

गेंदा सिंह- अरे जरा इधर तो आओ । अखबार में ऐसी खबर छपी है कि अगर यह बात सच हो जाये तो तुत्हारा बचपन का सपना सच हो जाये ।

शकुंतला – (कमरे में आती है) देखिये मेरे बचपन के सपनों की तो आप बात मत ही कीजिये । जब से ब्याह कर आयी हँ एक भी सपना आपने सच नही किया, इसलिये अब न तो सपने देखती हँ और न ही पुराने सपनों को याद करती हूँ । हाँ एक सपना मैंने बहुत दिन तक देखा था कि मैं इंटर पास हो जाऊं । पर इस घर-गृहस्थी के चक्कर में मेरा वह सपना भी टूट गया । अब तो मेरा यह सपना मेरा बेटा शिव शंकर ही पूरा करेगा । आप से तो कोई उम्मीद करना ही बेकार है।

गेंदा सिंह- अरे देवी जी धीरे बोलो । क्यों तुम पड़ोसियों को मेरा बायो-डेटा बताने पर तुली हो ? बड़ी मुश्किल से तो तीन बार में किसी तरह इंटर और पांच साल में बी.ए. पास की है । अब क्या तुम्हारे लिये मैं फिर इंटर की परीक्षा में बैठूं ।

शकुंतला – अब जल्दी से अपनी बात बोलिये क्यों गडे मुर्दे उखाड़ रहे हैं । दाल चढ़ा कर आयी हँ । जल गयी तो शिवू बिना खाये ही चला जायेगा ।

गेंदा सिंह – देखो अखबार में लिखा है कि लातविया के वैज्ञानिक एक टू सीटर हवाई जहाज बना रहे हैं, जो हल्का और छोटा तो है ही, उसकी कीमत भी मात्र पांच लाख रूपये है ।

शकुंतला – कल से ये पेपर मंगाना बंद । पहली अप्रेल निकले दो महीने हो गये और ये लोग अप्रेल फूल आज मना रहे हैं । मेरी सब्जी जल रही है । दाल भी जल गई तो शिवू बिना खाना खाये ही चला जायेगा । आप फ्र्री फंड में बैठे हैं तो आप ही पढ़िये । दस मिनट बाद जब नल चला जायेगा तब बैठ कर खाली बाल्टी झांकियेगा । मैं चली । (बड़बड़ाते हुये) मुंआ न जाने कैसा इनका दफ्तर भी है, जो ग्यारह बजे के पहले खुलता भी नहीं । अभी वो ज्ञान चंद भी आ जायेगा कचहरी जामने के लिये ।

गेंदा सिंह – हुंह दसवीं पास । जब भी हवाई जहाज छत के ऊपर से गुजरता है तो आंगन में खड़ी हो जाती है । बचपन का सपना है कि हवाई जहाज में बैठेंगी । अब जब हवाई जहाज इतना सस्ता होने जा रहा है तो अखबार बंद कर दो ।

(डोर बेल बजने की आवाज और शकुंतला की किचन से आवाज)

शकुंतला – सुनिये, दरवाजा खोल दीजिये । ज्ञानजी आये होंगें ।

(दरवाजा खुलने की आवाज)

गेंदा सिंह- आओ भाई ज्ञान चंद । बिटिया को स्कूल छोड़ आये ।

ज्ञान चंद- हाँ । छोड़ आया । और क्या खबर है अखबार में ?

गेंदा सिंह- अमां यार ये डेली धमाका अखबार रोज कोई न कोई धमाका करता रहता है । अब बताओ भला पांच लाख रूपये में कहीं हवाई जहाज भी मिल सकता है । बैठे बैठे ख्याली पुलाव पकाते हैं और हम लोगों को खिलाते हैं ।

ज्ञान चंद- क्या कह रहे हो गेंदा सिंह । पांच लाख में हवाई जहाज ? कौन बना रहा है ? कहाँ छपा है? दिखाइये हम भी तो देखें ।

गेंदा सिंह- लो तुम भी पढ़ लो । ये सबसे ऊपर छपा है । ‘अब पांच लाख में मिलेंगे हवाई जहाज‘ ।

( अखबार के पन्ने पलटने की आवाज)

ज्ञान चंद- अमां क्या खाक पढ़ूं । चश्मा तो घर पर ही भूल के आ रहा हूँ । तुम ने खबर पढ़ी होगी तुम ही बता दो क्या लिखा है अखबार में ।

गेंदा सिंह- तुम भी यार, भाभी को तो बिना चश्मे के भी एक किलोमीटर दूर से पहचान लेते हो और अखबार पढ़ने के लिये चश्मा लगाते हो ।

ज्ञान चंद- तुम से कितनी बार कहा है कि मेरी दुखती रग पर पांव मत रखा करो ।

गेंदा सिंह- दुखती रग पर हाथ रखा जाता है ज्ञान चंद, पैर नहीं । थोड़ा मुहावरों पर तो रहम किया करो । ज्ञान चंद- वही यार, एक ही बात है। चाहे पैर रखो या हाथ । दर्द तो दुखती रग को ही होना है न, फिर पैर रखना मुहावरे की सुपरलेटिव डिग्री है । तो मैं कह रहा था कि शिकारी शेर के शिकार के लिये जिस बकरी को चारे के लिये इस्तमाल करता है, उस बकरी को शेर की गंध दूर से ही पता चल जाती है । मैं भी अपनी बीबी के सामने बकरी ही हँ । वो हर रोज मेरा शिकार करती है ।

गेंदा सिंह- चलो छोड़ो भी तुम तो खामखाह अच्छी भली भाभी को बदनाम करते फिरते हो । फिर ताली एक हाथ से नहीं बजती है ।

ज्ञान चंद- छोड़ो ये सब बातें तुम तो वो हवाई जहाज की कहानी बताओ । इतना सस्ता जहाज बना कौन रहा है ।

गेंदा सिंह- हाँ तो सुनो, लातविया एक देश है । वहाँ के वैज्ञानिक लोग लगे हैं एक सस्ता, हल्का, टिकाऊ और छोटा सा हवाई जहाज बनाने में । कीमत होगी मात्र नौ हजार डॉलर । यानि की पचास से गुणा करने पर भारतीय रूपये में होगा साढ़े चार लाख रूपये । पचास हजार तुम टैक्स वगैरह जोड़ लो । इस तरह से पांच लाख रूपये का इंतजाम करना पड़ेगा । बस ।

ज्ञान चंद- हूँ! बात तो तुम ठीक कह रहे हो पर विश्वास नही होता है गेंदा सिंह जी । इतना सस्ता हवाई जहाज ?

गेंदा सिंह- बात तो तुम्हारी भी ठीक है, पर ज्ञान चंद आज विज्ञान इतना तरक्की कर गया है कि आज सब कुछ संभव है । फिर हमें थोड़े ही बनाना है जहाज । यह तो लातविया वालों का सिर दर्द है । हमें तो बस पांच लाख रूपये इकट्ठे करने हैं और इंतजार करना है कि कब यह जहाज बन कर तैयार होगा और कब भारत में बिकने के लिये आयेगा । यार जब से पढ़ा है सब्र नहीं होता ।

ज्ञान चंद- गेंदा सिंह जी और भी तो कुछ छपा होगा अखबार में जहाज के बारे में ।

गेंदा सिंह- हाँ हाँ क्यों नहीं । ये जहाज बनेगा फाइबर और डयूरालोमिनियम से ।

ज्ञान चंद- कौन से मिलेनियम से ?

गेंदा सिंह- अमां यार मिलेनियम से नहीं डयूरालोमिनियम से । इस जहाज को उड़ने के लिये एक छोटी सी हवाई पट्टी की जरूरत पड़ेगी । सो इसके लिये अपनी छत से काम चल जायेगा । मकान मालिक माधो जी थोड़ा बड़बड़ायेगें पर उनको एकाध बार जहाज में घुमा दिया जायेगा तो वो भी खुश हो जायेंगे । छत पर एक फूस की मड़ई है । अपना पुष्पक विमान रात में वही विश्राम करेगा । इस जहाज में वैसे तो दो इंजन होंगे पर वह उड़ेगा एक से ही । बस टेक ऑफ के समय दो इंजनों की जरूरत पड़ेगी ।

ज्ञान चंद- ये बढ़िया है । एक इंजन से उड़ेगा तो पेट्रोल की बचत भी होगी और पैसों की भी । कंबख्त पेट्रोल वैसे भी आज कल 54 रूपये लीटर चल रहा है । इसी बहाने हम लोग पेट्रोल पंप का मुंह भी देख लेंगे क्योंकि अपनी मर्सडीज में तो सिर्फ बरसात बाद ही ऑयलिंग ग्रीसिंग होती है ।

गेंदा सिंह- ज्ञान चंद चुप कर । मुझे पहले जहाज की खबर तो पूरी सुना लेने दे फिर अपना ज्ञान बांचना । और साइकिल को मर्सडीज मत कहा कर । मर्सडीज वालों ने सुन लिया तो अपने सिर के बाल नोंच डालेंगे ।

ज्ञान चंद- देखिये गेंदा सिंह जी मेरे लिये तो वह टुटही साइकिल मर्सडीज से कम नहीं है । आप जहाज के बारे में आगे बताइये ।

गेंदा सिंह- इस जहाज में सुरक्षा के भी बेहतरीन इंतजाम होंगे । किसी भी दुर्घटना के समय इसकी सीट आपको पैराशूट के साथ बाहर फैंक देगी ।

ज्ञान चंद- जहाज का बीमा तो होगा ही इसलिये नुकसान की भी चिंता नहीं होगी । क्या बात है ! आर्थिक और शारीरिक दोनों ही नुकसान से बचाव हो जायेगा ।

(हवाई जहाज की आवाज)

गेंदा सिंह- अरे सक्कू आज तो जल्दी तैयार हो जाती । (बड़बड़ाता है) ये औरतें भी तैयार होने में इतना समय लगाती हैं कि इतने में चिड़िया खेत चुग कर अंडे भी दे देगी । (तेज आवाज में) अरे तुम्हारा मेकअप नीचे से दिखाई नहीं देगा । हम लोग शहर का एक चक्कर लगा कर लौट आयेंगे ।

शिव शंकर- पापा, पापा में तो तैयार हो गया ।

गेंदा सिंह- ओये राजाबाबू, ये स्कूल का बस्ता क्यों पीठ पर लादे हुये है? तेरे स्कूल में इत्ती जगह नहीं की हमारा जहाज लैंड कर सके । आज तेरी छुट्टी है । जा कर अपनी माता जी को ले कर आ ।

शकुंतला- गला फाड़ कर क्यों चिल्लाते रहते हो । एक तो वैसे ही कौन सा घुमाने ले जाते हो । साल में एकाध बार घुमाने ले जाते हैं तो क्या ढंग के कपड़े भी न पहनूं । और सुनिये जरा सुशीला के घर भी होते चलियेगा, उसको पांचवा बच्चा हुआ है, उसका हाल चाल लेते चलेंगे ।

गेंदा सिंह- सक्कू डार्लिंग, रिश्तेदारों को जलाने के लिये फिर कभी चले चलेंगे । आज तो इस जहाज का फैमिली ट्रायल लिया जायेगा । शहर का एकाध चक्कर लगा कर घंटे भर में लौट आयेंगे ।

शकुंतला- मैंने तो पिक्चर का भी प्लान बनाया था । प्लाजा में जय संतोषी माँ लगी है । शुक्रवार का दिन है देख लेते तो बड़ा पुण्य होता ।

गेंदा सिंह- सक्कू प्लाजा में कार पार्क करने की तो जगह है नहीं । लोग गली में खड़ी कर देते हैं । अपना जंबो जेट वहाँ कहाँ खड़ा होगा । छत भी उस पिक्चर हॉल की टीन की बनी है कि वहीं खड़ा कर देते । पिक्चर फिर दिखला दँगा ।

शकुंतला- बहाना मत बनाइये । जहाज ले कर आफिस चले जायेंगे और उस मुई सुलेखा को हर दिन घर छोड़ते हुये आयेंगे । सब जानती हूं मैं ।

गेंदा सिंह- अरे उस बिचारी सुलेखा ने तुम्हारा क्या बिगाड़ा है । मूड मत घराब करो मेरा, जल्दी से जहाज में बैठा जाओ । आज पहली बार जहाज उड़ाने जा रहा हूँ, फे्रश मूड से जहाज उड़ाने दो मुझे।

शकुंतला- हुंह ।

शिव शंकर- पापा मैं कहाँ बैठूं । यहाँ तो सिर्फ दो ही सीट है ।

गेंदा सिंह- बेटा तू मम्मी की गोद में बैठ जा । कल तेरे वास्ते एक छोटी सी सीट इसमें लोहार से बैल्ड करवा दूंगा ।

(जहाज के घुरघुराने की आवाज)

शकुंतला- क्यों जी ये स्टार्ट क्यों नहीं हो रहा है ।

गेंदा सिंह- पता नहीं क्या बात है । कोशिश तो कर रहा हँ ।

शकुंतला- कंपनी वालों को पहले एकाध बार चला कर दिखाना चाहिये था । ट्रक पर लाद कर लाये और क्रेन से उठा कर छत पर रख कर चले गये । देखिये किताब में कुछ दिया होगा । कुछ अंजर पंजर तो बने थे किताब में ।

शिव शंकर- पापा रिंकी के पापा का स्कूटर जब र्स्टाट नहीं होता तो वो उसको टेढ़े कर के र्स्टाट करते हैं।

गेंदा सिंह- अरे हाँ । चोक लेना तो भूल ही गया था । लो अब र्स्टाट हो जायेगा ।

(जहाज के र्स्टाट होने की आवाज और उड़ने की आवाज)

शकुंतला- एजी सुनिये । आप बहुत तेज जहाज उड़ाते हैं । मुझे चक्कर आ रहा है । थोडा धीरे उड़ाईये ।

गेंदा सिंह- अरे ये साइकिल नहीं है, पांच लाख का हवाई जहाज है । धीरे धीरे साइकिल चलती है जहाज नहीं । …..वो देखो तुम्हारा मायका आ गया । हमारे फादर इन लॉ निकर पहन कर छत पर बैठे लाल मिर्च सुखा रहे हैं । ऊपर से ही प्रणाम कर लो अपने पिता जी को ।

शिव शंकर- पापा मामाजी भी बैठे हैं दीवार के पीछे । नाना जी से छुप कर नावेल पढ़ रहे हैं ।

गेंदा सिंह- कितनी बार मना किया है साले को की नॉवेल पढ़ना छोड़ कर कोर्स की किताब पढ़ा कर । पर लगता है ये चौथी बार भी हाई स्कूल पास नहीं कर पायेगा ।

शकुंतला- आप को तो बहाना चाहिये मेरे भाई को डाटने का ।

गेंदा सिंह- काम ही ऐसा करता है तो क्या करें ।

शकुंतला- सुनिये, सरिता दीदी के घर की तरफ चलिये न । जीजा जी भी घर पर होंगे ।

गेंदा सिंह- चलेंगे, चलेंगे । अगले इतवार सबके यहाँ चलेंगे । आज इसका एवरेज वगैरह तो नाप लिया जाये, कि पता चला बीच रास्ते में पेट्रोल खत्म हो गया तो कहीं सड़क पर उतारना पड़ जायेगा।

शकुंतला- देखते हैं आपको अगले इतवार तक याद रहता है कि नहीं ।

गेंदा सिंह- अरे वो नीचे देखो, ज्ञान चंद अपनी दादाजी की साइकिल पर सब्जी मंडी से सब्जी खरीद कर आ रहा है । (चिल्ला कर) ओ ज्ञान । ज्ञान चंद ऊपर देख । ज्ञान… चंद.. ।

शकुंतला- अरे चुप भी रहिये । पूरा शहर देख रहा है आपको । ऐसे हलक फाड़ कर चिल्लायेंगे तो शहर भर की चीलें जहाज के पास इक्कठी हो जायेंगी ।

गेंदा सिंह- सलाह के लिये शुक्रिया ।

शिव शंकर- वो देखिये पापा कितनी पतंगे उड़ रही हैं । एक पतंग तोड़ कर दीजिये न ।

गेंदा सिंह- ना, ना । हाथ खिड़की से बाहर नहीं निकालते शिवू । हाथ अंदर करो । उड़ते जहाज में से हाथ पैर बाहर नहीं निकालते । एक्सीडेंट हो जायेगा ।

शिव शंकर- पापा एक ठो पतंग लूट लेने दो । बस एक ठो ।

गेंदा सिंह- नहीं, नहीं । हाथ अंदर करो । नहीं, नहीं ।

(हवाई जहाज की आवाज)

ज्ञान चंद- अरे सिंह साहब क्या हो गया आपको । ये बैठे बैठे क्या नहीं नहीं करने लगे । जहाज खरीदने का विचार त्याग दिया क्या आपने ।

गेंदा सिंह- (संभल कर) हाँ, हाँ । क्या । कुछ नहीं । कुछ नहीं । क्या कह रहे थे ।

ज्ञान चंद- मैं कह रहा था कि जहाज का बीमा तो होगा ही ।

गेंदा सिंह- हाँ, हाँ, क्यों नहीं होगा । साईकिल थोड़े ही है जो बीमा वाले छोड़ देंगे । बीमा तो करवाना ही पड़ेगा ।

ज्ञान चंद- करवा लेंगे । बीमा भी करवा लेंगे । इतनी मंहगी चीज जो है । चोरी चकारी का भी तो डर लगा रहता है ।

गेंदा सिंह- लेकिन इस जहाज को लेकर हवाई प्रशासन थोड़ा परेशान है ।

ज्ञान चंद- वो किसलिए ।

गेंदा सिंह- वो इसलिये, जहाज सस्ता हो जायेगा तो हर कोई मारूति 800 छोड़ कर जहाज पर ही चलेगा । आसमान में ट्रैफिक जाम होगा, एक्सीडेंट होगा । ऊपर आसमान में टै्रफिक लाइटें और सिग्नल लगाने पड़ेंगे । कोई आदमी टै्रफिक के नियम तोड़ कर भागेगा तो टै्रफिक पुलिस वाला बुलेट पर बैठ कर तो उसको चहेटेगा नहीं । उस को भी तो एक हवाई जहाज चाहिये कि नहीं, दौड़ा कर पकड़ने के लिये ।

ज्ञान चंद- बरोबर बोलते हो गेंदा सिंह जी । खर्च तो प्रशासन का भी बढ़ जायेगा । उनकी वो जाने, मैंने तो अपने खर्च का हिसाब मन ही मन लगा लिया है ।

गेंदा सिंह- कैसा हिसाब मन ही मन में लगा लिया हुजूर ने ।

ज्ञान चंद- देखिये गेंदा सिंह जी अगर कोई ऐसा जहाज बन कर मार्केट में बिकने आता है तो मैंने उसको खरीदने का निश्चय कर लिया है । पांच लाख होती क्या चीज है । आज कल तो छोटी मोटी कार पांच लाख की आती है । और फिर सरकार के लिये पांच लाख रूपये क्या मायने रखते हैं ।

गेंदा सिंह- क्या मतलब । आप सरकार के पैसों से जहाज खरीदना चाहते हैं । वह कैसे ?

ज्ञान चंद- आप तो जानते ही हैं कि मेरी मर्सडीज, जिसे आप साइकिल कहते हैं, वह मेरे दादाजी के जामाने की है । एंटीक पीस है । पुरातत्व वाले हाथ धो कर उसके पीछे पड़े हुये हैं । उस साइकिल का तो ऐतिहासिक महत्व भी है ।

गेंदा सिंह- ऐतिहासिक महत्व भी है । वह कैसे ?

ज्ञान चंद- अरे आप को नहीं पता । पूरे मोहल्ले को पता है । सन 1939 के चुनाव में कांग्रेस के कई बड़े नेताओं ने इसी साइकिल पर चढ़ कर कन्वेसिंग की थी । मेरे दादाजी भी कांग्रेस के चवन्निया मेंम्बर थे । इस तरह से हुई न ऐतिहासिक साइकिल । मैं सरकार से दरख्वास्त करूंगा कि इस राष्ट्रीय संपत्ति को अब मैं राष्ट्रीय संग्रहालय को सौंपना चाहता हँ और बदले में अगर वो मुझको कोई मूल्य देना चाहती है तो मुझको कतई इंकार नहीं होगा । मैं दान दहेज को गलत मानता हूँ, इसलिये अपनी यह साइकिल राष्ट्रीय संग्रहालय को दान नहीं करूंगा । इससे सरकार की भी बेइज्ज़ती होगी कि बताओ इत्ती बड़ी सरकार हो करके एक पुरानी कबाड़ साइकिल का मूल्य भी नहीं चुका सकती । बस केवल दस लाख की ही तो बात है ।

गेंदा सिंह- दस लाख रुपये ! इतने रूपयों का तुम क्या करोगे । जहाज तो पांच लाख में ही आ जायेगा।

ज्ञान चंद- जहाज तो पांच लाख में तो आ जायेगा पर पेट्रोल भी तो भरवाना पड़ेगा । दो तीन साल के पेट्रोल का भी तो इंतजाम करना पड़ेगा ।

गेंदा सिंह- वाह भाई ज्ञान चंद तुम्हारा तो इंतजाम हो गया । पर मेरी साइकिल को कौन खरीदेगा । वह तो अभी मात्र 32 साल ही पुरानी है । चुनाव में तो नहीं, हाँ एक बार दंगे में फंस गई थी सो 15 दिन थाने में पड़ी रही । पुलीस वालों ने 15 दिन इस पर खूब सवारी ठोंकी । वापस आने पर 200 रूपये ओवरहालिंग में लगे सो अलग ।

ज्ञान चंद- भाई गेंदा सिंह जी आज कल इतने एक्सीडेंट होते हैं उसकी एक बड़ी वजह है कि लोग बाग पी पा कर गाड़ी चलाते हैं । अब ऐसे ही जहाज भी उड़ाने लगे तो हो गया । अपना तो मरेंगे ही, जिसके सिर पर कूदेंगे वो भी बेचारा गया काम से ।

गेंदा सिंह- हाँ ये तो है ही । … एक आइडिया आया है दिमाग में । विज्ञान इत्ता तरक्की कर गया है तो एक मशीन ऐसी बनाये जो जहाज में हेंडिल के पास फिट हो सके । वो मशीन पायलट की नाक सूंघ कर यह पक्का करे कि ड्राईवर पी पा कर तो नहीं आया है । जहाज का कम्प्यूटर घुसते ही चेतावनी दे-दे कि नशा पत्ती करने वाले, नशा उतरने के बाद ही जहाज पर चढ़ें, नहीं तो मरे।

ज्ञान चंद- ये आइडिया ठीक रहेगा ।

( शकुंतला का कमरे में प्रवेश )

शकुंतला- यात्रियों को सूचित किया जाता है कि हमारा जहाज भटिंडा पहुंच चुका हैं, कृपया अपनी अपनी बेल्ट बांध लीजिये । बाहर का तापमान 25 डिग्री सेल्सीयस है और चाय का तापमान 98 डिग्री । लीजिये ज्ञान भइया गर्म गर्म चाय पीजिये । बहुत आसमान में उड़ चुके अब धरती पर उतरिये । (गेंदा सिंह से) शिव शंकर कब का बस्ता लटका कर तैयार बैठा है । उसको आज फिर स्कूल के लिये देरी हो जायेगी । आपकी साइकिल उसने कपड़े से रगड़ कर चमका दी है । उसको ही हवाई जहाज मान कर अब काम पर निकलिये ।

गेंदा सिंह- अरे! दस बज गये । आज फिर देरी हो गई । ये अखबार वाले भी कहाँ कहाँ की उड़ा कर ले आते हैं और हम लोग भी हंस की चाल चल देते हैं ।

ज्ञान चंद- हाँ गेंदा सिंह जी ऐसी खबरें तो हर दिन निकला करती हैं कि पानी से चलेंगी कारें, हवा से चलेंगी गाड़ियां । पर जब तक चलेंगी हम लोग दादा-नाना बन चुके होंगे ।

गेंदा सिंह- और हम लोग अभी से ही ख्याली पुलाव पका कर खाये जा रहे हैं । चल भइये ज्ञान चंद तेरे को भी तो ऑफिस की देर हो रही होगी ।

ज्ञान चंद- हाँ हाँ, चलता हूँ । जरा चाय तो पी लूँ । आपके जहाज के चक्कर में मैं तो अपनी मर्सडीज ही बेचने जा रहा था । उसका मुकाबला भला कोई हवाई जहाज क्या कर सकता है । न पेट्रोल की जरूरत और न लाइसेंस की । …..वाह भाभी, आपकी चाय का भी जवाब नहीं । ऐसी कड़क चाय तो दार्जलिंग वालों को भी नसीब नहीं होती होगी ।

(साइकिल की घंटी की आवाज)

शिव शंकर- पापा जल्दी चलिये । आज फिर स्कूल को देरी हो गई ।

गेंदा सिंह- ओये ठहर जा अपने बाप के पुत्तर । मेरे कू तैयार तो हो लेने दे ।

(उड़ते हुये जहाज की आवाज )

समाप्त……………

मित्रों आप लोगों के निवेदन पर स्क्रिप्ट यहाँ रख रहा हूँ. इसे आप कॉपी कर इस्तेमाल कर सकते हैं. बस इतना निवेदन है की लेखक के नाम का भी जिक्र करना मत भूलिएगा. यह नाटक आकाशवाणी इलाहबाद के लिए मैंने लिखा था जो खूब पसंद किया गया. उम्मीद करता हूँ की आप इसका सफल मंचन करेंगे. ………… के एम मिश्र. (लेखक)

About these ads

190 Responses to “सस्ते जहाज का सपना (हास्य नाटक)”

  1. guljhari lal said

    plz send me this .

  2. K M Mishras said

    Mr. Guljhari G please send your E mail id.

  3. Mitali said

    plz send me this my email id is coolsizzler_mg@yahoo.com

  4. Teena said

    Plz send me the script of this “Natak”. I am in search of the script. I will be very thank to you.

  5. Pooja kumar said

    plz sir send me this… I will be very thankful to u..With regards.. Pooja

  6. Pooja kumar said

    My e-mail id is worshi21@yahoo.in

  7. dipsikha said

    Dear sir, pl send me the script im searching the same. As i want to present this in our school programme. Grateful to you.

  8. archana said

    how i will find the script

  9. K M Mishra said

    Open that page सस्ते जहाज का सपना (हास्य नाटक) It is .pdf file therefore it will open on acrobate reader and then save as on your computer. simple.

    और हां जहां भी इस नाटक का इस्तेमाल करियेगा लेखक का जिक्र करना मत भूलियेगे । यह नाटक मैंने आकाशवाणी इलाहाबाद के लिये लिखा था ।

  10. jashan said

    mishra ji plz send me this script in my email urgently ,i have to perform this skit in my school on teachers day….my email id: jashankochar@yahoo.com

    plz send this to me till 28 august,2010

  11. hi thank you S. mac Very good

  12. Akshat Agarwal said

    sir please send me this play…on my ID akshat1403@gmail.com……………………

  13. martin said

    please send the script of saste jahaj ka sapna

  14. abha tiwari said

    plz share the script dear author we wiil be highly obliged,

  15. Sanjay Namdeo said

    Very good natak

  16. ruby said

    plz send me this crip as i need it urgently for my annual function

  17. vineet said

    plz send script on my mail id vineetsingh.mgims@gmail.com……its urgent

  18. Ashvini k. Dwivedi said

    plz send script on my id.

  19. gaurav guglani said

    sir plz send the script on my id
    guglanigaurav@gmail.com

  20. navaswati said

    sir plz,send me this script as it is very urgent for me . i want to perform this script in our school .plz send it today . my e-mail address is navaswati.padhi@gmail.com.

  21. Dr Prashant Singh said

    please send me this NATAK’

  22. आकाश said

    कृपया यह नाटक मुझे भेजने की कृपा करे।

  23. aayush agarwal said

    Sir please can u send me the link of this skit. Today i need it badly.

    Thanks
    Aayush

  24. Sir pls send me this script as i want to present it in my class its really urgent

    thanking you
    JATIN

  25. Shailendra said

    Sir,pls send the script today to my Id pls pls.

  26. Shailendra said

    I have prepare the students within ten days so it is urgent. I think this will be the best for the students and for me too

  27. jay said

    plz send me script of hindi comedy drama or natak to perform in my college about 10-15 mns

  28. Mohan Jnagir said

    Sir,
    I am teacher from a residential school Jawahar Navodaya Vidyalaya Jaswantpura Distt- Jalore (Rajasthan). Sir every year we have to play a natak in our House Cultural Night Progrmme of Arawali house. So sir we are in search of a Good comedy Himdi Natak , sir please send me the script of this natak. we will be thank full to you for your this kind piece of work……………in waiting of reply

  29. shiuli said

    shrimanji, agar is natak ki script hame bhi bhej denge toh badi kripa hogi. dhanyawaad.

  30. Jayshree said

    We would like to stage a Hindi Natak for Hindi Day in our school. Could you pl. send me the script for this hasya natak at my email address. I thank you in advance for the kind service you are rendering to all. Regards.

  31. Devendra said

    Hello,

    It would be nice if you send me script for this Drama.

    My email id is: davejc99@gmail.com

    We would like to play in one of our Office Event, so we will all thankful to you.

    Devendra

  32. Mahira Imran said

    Mr Gujhari ji please i request u please send me the script of this natak as i need it very soon please i would be sooo obliged if u send me this script as soon as possible

  33. adit singh said

    sir plz snd me script of dis play…!
    i want 2 perform it on my school function
    i would b thankful 2 u…!
    my mail id is : aditisinghsolanki29@gmail.com

  34. rajeev ranjan deo pandey said

    sir can u send me the script of this…plz..
    for this act , i m obilidge to u……

  35. gaurav said

    dear sir please send me this script i m searching for comedy scripts. we want to do a new production and i think this script may be related to dreams of a common man

  36. Mahak Mittal said

    really nice……play i need the script of saste jahaj ka sapna plz………..send me de script 2day……..
    i need a small 10 min. play……. nd we have to prepare it till monday, 1st august. ………
    my email- mahakangel1@yahoo.com
    plzzzz…………. send it to me sir… i will be greatfull to u.

  37. Mahak Mittal said

    thnk u…………. sir.

  38. Anandraj Prabhu said

    Dear Sir
    Please send me the script of Saste Jahaz ka sapna I need it for our school day celebration. Please send it today as I need it most urgently.

  39. Pratik said

    Plz. Send me the script of this skit…i need to do it in the teacher’s day…,plz. Send it this is my email id- pratikpanda2009@gmail.com

  40. sandhya said

    sir please send this script on my id urgently, thank you.

  41. Ashish Nagar said

    Dear Mishra ji, we are a group of parents who want to do a play with the kids for the teachers. Will be great full if you send me the script of the play to me

    regards

    Ashish Nagar

    my email – ashishnagar@yahoo.com

  42. ALOK MISHRA said

    Respected Sir

    stoty is very good
    ALOK MISHRA, RANCHI

  43. anurag said

    hai

  44. meena singhania said

    bhai sahib
    main lagos nigeria ki teacher hun | yadi hmare skool ke drama comp ke liye script bhej dein to aapki ati aabhhari rahoongi

  45. meena singhania said

    dear
    i m working in lagos nigeria as teacher.I,ll be highly thankful 2 u if u send the script for my school drama comp.

  46. Lokesh Rathore said

    Pls.send me the script. Kids of my society wants to perform a play during durga pooja. Surely we will give you credit.

  47. Ivy said

    Respected Mishraji, we are planning to perform this natak during diwali. I will be highly obliged if you can please send the script of the play at alak_s@yahoo.com

  48. rajat said

    Pls.send me the script. it would be very kind of u ….
    email — 10ics039@gbu.ac.in

  49. Ramesh Kumar Satija said

    Dear All,

    Can any one can send me the hindi script of this natak at my email address Satija_ramesh@yahoo.co.in

    Thanks

  50. K M Mishra said

    Open that page सस्ते जहाज का सपना (हास्य नाटक) It is .pdf file therefore it will open on acrobate reader and then save as on your computer. simple.

    और हां जहां भी इस नाटक का इस्तेमाल करियेगा लेखक का जिक्र करना मत भूलियेगे । यह नाटक मैंने आकाशवाणी इलाहाबाद के लिये लिखा था ।

  51. prakhar said

    sir,pls send me the script

  52. Renu Jain said

    Pls send me the script at renu.jain@jljindia.in

  53. ankur said

    plz send me

  54. ankur said

    plz send to me

  55. divya said

    plz send me d script

  56. plz send me the script

  57. plz send me the script as soon as possible

  58. Bhawesh Kumar said

    Dear Shree Mishra Jee,

    Please send this script to me. We have to play a drama within ten days.

    Thanks in advance!

  59. vyshakh said

    please send me the script .

  60. Pinkal said

    pls send me this script on bhandaripinkal@gmail.com

  61. Vinod Somal said

    Can I have the script sent to me on vinodsomal@gmail.com.
    Thanks a lot

  62. savithri said

    Sir,
    I am teacher . Sir every year we have to play a natak in our annual day Progrmme . So sir we are in search of a Good comedy Himdi Natak , sir please send me the script of this natak. we will be thank full to you for your this kind of help hope u will send it early……………in waiting of reply

  63. savithri said

    Sir,
    I am teacher . Sir every year we have to play a natak in our school. So sir we are in search of a Good comedy Himdi Natak , sir please send me the script of this natak. we will be thank full to you for your this.……………in waiting of reply

  64. savithri said

    62.savithri said
    नवम्बर 24, 2011 at 4:40 अपराह्न
    Sir,
    I am teacher . Sir every year we have to play a natak in our annual day Progrmme . So sir we are in search of a Good comedy Himdi Natak , sir please send me the script of this natak. we will be thank full to you for your this kind of help hope u will send it early……………in waiting of reply

    E mail Id savithrikrao@yahoo.co.in

  65. Rohan said

    nice

  66. sunney said

    sir
    please send me this script, will be grateful to you..
    my email id is sunneyyadav@gmail.com
    need to perform it at the college level.
    it would be really helpful if you could send some more scripts.
    thanks
    Sunney

  67. Vinod Somal said

    Hi Guys,
    I believe we are tapping wrong contacts because we dont seem to get a reply from them. Did anyone get the scripts. I saw many of you have reuested for script including me. We need to know the right source.
    Vinod

  68. K M Mishra said

    आप लोग इस नाटक की स्क्रिप्ट कॉपी करने के लिए नीचे दिए लिंक पर क्लिक करें और इस का सफल मंचन करें. नाटक की समाप्ति के बाद लेखक के नाम का ज़िक्र ज़रूर करें ताकि दर्शकों को अफ़सोस करने के लिए कम से कम एक नाम तो पता हो. – के एम् मिश्र

    http://kmmishra.wordpress.com/2010/10/11/%E0%A4%AA%E0%A5%81%E0%A4%B7%E0%A5%8D%E0%A4%AA%E0%A4%95-%E0%A4%B5%E0%A4%BF%E0%A4%AE%E0%A4%BE%E0%A4%A8-%E0%A4%B9%E0%A4%BE%E0%A4%B8%E0%A5%8D%E0%A4%AF-%E0%A4%A8%E0%A4%BE%E0%A4%9F%E0%A4%95/

  69. K M Mishra said

    आप लोग इस नाटक की स्क्रिप्ट कॉपी करने के लिए नीचे दिए लिंक पर क्लिक करें और इस का सफल मंचन करें. नाटक की समाप्ति के बाद लेखक के नाम का ज़िक्र ज़रूर करें ताकि दर्शकों को अफ़सोस करने के लिए कम से कम एक नाम तो पता हो. – के एम् मिश्र http://kmmishra.files.wordpress.com/2008/10/pushpak-viman1.pdf

  70. Adarsh said

    Please send me this through email..

  71. don 2 said

    bekar

  72. nitesh said

    on 26 jan i want to do this play so plese send me this script…………..plz

  73. ashish misra said

    on 26 jan i want to perform this play so plese send me its script…………..plz…………………..plzzz aashish.misra@hotmail.com

  74. ANUJ GARG said

    on jan 26 so plese i want to perform this play at school plz Send ME its script … … … … … … … ..now

  75. manish said

    please send me script as possible

  76. bhavisha said

    sir, pls send me script of this drama urgently.

  77. ashu said

    hi sir

  78. ashu said

    hi sir please send script to night

  79. Shivam said

    please send me the script of this play within two minutes ………..

  80. vidyut said

    hi sir please send script to night,

    Thanks

  81. Faraz said

    please send me the scripts

  82. meghnath said

    plz send me this
    my email id meghnath_p@yahoo.com
    please sir

  83. ashutosh said

    sir i badly need this for my fa sir pls send me this on my email id-ashutoshchinchole@gmail.com

  84. Sangita Jain said

    Please send me a copy of the hasya natak. Thanks.

  85. K M Mishra said

    भाई पूरा नाटक पड़ा है. कॉपी कर के इस्तेमाल करो.

  86. Aniket said

    Very good

  87. mohit pachhere said

    really goood

  88. Payal said

    Please can you find me a short play in hindi based on the ramayan or on Ram / sita / Hanuman. play shoud be about 15 – 20min.

    6 – 10 characters

  89. mukesh sharma said

    i read this script. it is a comedy script. i like it very much. if u send me this script then i will be very greatful to u. i want to play this script.thank u

  90. balkesh pandey said

    very nice pl. send me its scricpt.

  91. Gaurav Arora said

    Dear Mishra jI
    Can you plz send me a romantic comedy play script
    i am going to organize a show in meerut with my FRIENDS GROUP

    Regards
    Gaurav Arora
    gaurav_arora0121@yahoo.co.in

  92. Mishra ji – this is really a nice piece of work. I seek your permission to stage this play in Gurgaon and invite you for the same. May I kindly request you to send me a pdf copy of this script to pinaki.chaudhuri@gmail.com

  93. harshad said

    dear sir kindly send this script on my id i want to read it
    my id hcharshad@gmail.com

  94. gr88
    nice..

  95. kk said

    NICE STORY

  96. hiiii,sir nice play can u send me the script plz my email id is raiyarohit090@gmail.com…send this play as soon as possible i will be very thankful to you…

  97. saurabh said

    Watch modern mahabhart drama “The Reloaded Mahabharat” with subtitles. the funny way to explain very Serious Social Issue. Its full of comedy, entertainment & inspiration. Just copy past below keyword in the youtube search bar :-

    keyword:- The Reloaded Mahabharat (8th sem IT Dudes Production_Dt-23-2-12 )

  98. Anand said

    Sir, plc help me,plz,i want to play a short comdey drama in my skull camp,so i need a short comdey drama from u,plz, grant my request sir,send me a script of short comdey drama,sir only for boys,plz,send me a script to my emil id(Akanandloves@gmail.com) thanx.

  99. Mishra ji, Can you please send me this script? My email is neelbanerjee76@gmail.com. Please let me know if this has any issues regarding rayalty. many thanks.

  100. Pooja said

    A very Gud Play…Thanks…

  101. Siddharth said

    hi. i really liked the play. Kindly send me the script if possible. my mail id is: sid.s@email.com

  102. nitesh said

    shsasta jahaj i liked the script n i wan to do this in our colg. so can u plz send me this.

  103. don 3 said

    gadhe ,….thoda chota nahi likh sakta tha……….

  104. Mr. Mishra, can u send me this script. i cant find any .pdf file here. My email id is nimishgl.1@gmail.com

  105. Honey said

    Pls send me script of this drama on sainihoney62@gmail.com

  106. nishant said

    plzz send me a funny drama script for 6-7 peoples related to tantrik nish616@gmail.com

  107. dhvani said

    plz send me a comedy script for 2 people

  108. akash jha said

    dear sir can you help us out by sending a comedy on teachers day.we ll’ be very thank ful to you.regards email id akash.dj555@gmail.com

  109. Parveen Jaggi said

    Hello Mr. K M Mishra jii… I will be thankful if you send me this play at my id ppsjaggi@gmail.com… It will be a pleasure for me… Thanx…

  110. pritam roy said

    SEND MW SIR PLS, pritamroy.cob@gmail.com

  111. daizee mohan said

    sir plzzzz send me dis script.. i had gone through it nd i liked it very much… so i want to perform your play in my school kindly semd me dis script within today… thanking you…

  112. Malek azharuddin. said

    Sir i m azhar. And a student of drama department, faculty of performing arts . M.s. University . Vadodara, gujarat. Sir pls give me ur 2 or 3 script. For my final exam preparation.. Its very urgent. My email id . Suhan437@gmail.com.

  113. munna sir said

    Sir,
    I am teacher . Sir every year we have to play a natak in our annual day Progrmme . So sir we are in search of a Good comedy Hindi Natak , sir please send me the script of this natak. we will be thank full to you for your this kind of help hope u will send it early……………in waiting of reply my email is msirbodeli@rocketmail.com

  114. sir kindly send me the script , I will be highly obliged , we want to perform this in a cultural event of our hospital .. thank u in anticipation
    dheru2000@gmail.com

  115. Parth said

    bahut he dhanyawad apka apse kaise sampark ho sakta hai kripaya batai. parth.nsd@gmail.com

  116. sachin sing said

    gaand maraa bhosadike behnchod teri maa chudana hai kya mil k bhadwe

  117. Amit Arora said

    Hi Sir… We are a group of like minded people who are in process of forming a theatre group and are in urgent need of few hindi one act comedy play to perform. The duration could be from 1 hour to 1 hour 15 minutes. All credits will be given to the writer for the script…. Request you to help us with the same at the earliest.. Regards.. Amit Arora ( email: ammitarora@gmail.com)

  118. kaustubh said

    plz send me the script my email id is kaus2apr@gmail.com

  119. Nice script
    Please send on email id

  120. Reena Choubey
    very good thought about script

  121. heena said

    sir very gud script because it shows the real face and dream of a middle class family. great job sir

  122. Divya Pal said

    its really very intersting sir and its my pleasure that if u give me a chance to act on this drama with my pals. Please send me the script on my email address divya.g4g@gmail.com.

  123. Ashish Maheshwari said

    Sir, can you please mail me the script. I would be highly obliged, we need to perform next wednesday. Thanks.
    My email id is jayashmah@gmail.com

  124. mujhe b acchi nahi lagi

  125. ashish rajpoot said

    sir mujhe comedy drama ki script send kr do jisme only boys hi act kr rhe ho plz plz sir

  126. Shubham chauhan said

    n!ce 1……………:)

  127. ankesh prabhakar said

    thanks for this sir

  128. Ankita said

    This ekanki is just what I want.Thnx

  129. reputable site said

    Hiya very nice website!! Man .. Excellent .. Wonderful .

    . I’ll bookmark your website and take the feeds additionally? I’m satisfied
    to search out numerous helpful info right here within the publish, we’d like develop extra techniques on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  130. LAKSHAY said

    I like i boos mST HAIN YAARRRRRRRRRRRR

  131. S D Shubhod said

    sir,
    i urgently want a comedy drama script for my school’s project
    can u send me a short script on 11th December 2012?????????

    please

  132. Mangat Ram Verma said

    I want a comedy play script .Pl.send me a short script in my email rohit4562@yahoo,com

  133. shashwat said

    plz send me this play my email id is shashwatdwivedi11@gmail.com

  134. Raj kumar yadav said

    Please Send me this Play at my Email ID

  135. sushmita singh said

    i wnt a short comedy play wid some lesson o my school activity within 2 days please provide me

  136. Neelu said

    Plz send me this script, I need in urgent basis, for this kindness I will thankful to u,

  137. Pragya said

    shukriya…ye sanskrit ke ek naatak ka aajkal ke apekshya me banaya gya hai..bahut achcha hai…

  138. SHREY SHIKHAR said

    very good drama

  139. prabhakar said

    plese send me this.. i liked this very much

  140. amit kumar said

    nice story n a one moment create in my mind when i’m at some time in deep the story

  141. NIL ZOPE said

    SIR VERY NICE STORY

  142. Mukesh Bharti said

    Dear Sir…

    I went through this scrpt n found quite interesting. Can you plz send it to mbharti4u@gmail.com

    I’ll be grateful to u…

    Hope for your kind support n help/. Thanks.

  143. Amit Chauhan said

    thank you very much sir maine apke play ka ek chota part apne college main kiya tha aur sab ko bohat pasand aya……

  144. HARI PRATAP GOUND said

    Dear Sir…

    I went through this scrpt n found quite interesting. Can you plz send it to;prataphari35@gmail.com,haripratap21@yahoo.com,upto 2-03-2013,because we want to play drama in colleges..coming days……..so plz it most be knowledgable………

  145. Dolly said

    Sir,
    please may I adapt record and use this script for my Radio Program “Beyond Words” on social issues aired from AIR FM Rainbow every Saturday 7 pm ?.

  146. savita poddar said

    i like it most . it s not only hilarious but a satire on the society. congrates 4 such play.

  147. Sanju oraon said

    I want this natak

  148. Nawab Husain said

    Ye natak bhot achchha hai

  149. Jr sarswat said

    test he rast Natick he baste

  150. Natick buhat achaa ha

  151. HELLO SIR

    I AM A THEATER ARTIST AND I READ THIS STORY………. I REALY LIKE IT.

    I TRY TO PLAY ON IT.

    THANKS AND REGARDS

  152. jas said

    plz send me this script @ jassi_viju@yahoo.co.in

  153. dhruv said

    sir,please send me a small desh bhakti natak in hindi for school holiday H.W in tommorow .

  154. Praveen Sharma said

    nice.

  155. ranjit said

    please dend me this script

  156. gnyan thaker said

    please send me a script.i am a school student and i need this script.
    can u plzz give me.

  157. saroj puri said

    Mr. K M Mishra
    I have read the comedy play. It is very interesting. Sir, may I have your email id please as I have to share some information regarding this play.

  158. ashutosh said

    i need this drama today..its urgent because have to perform by tommorow

  159. Chutia said

    Teri Maan ki chut phodun salee

  160. Chutia said

    Dhii ke tatte.
    Betichod

  161. sonakshi said

    i want this script

  162. saroj puri said

    Mr Mishra
    I wrote you on 15 August but didn’t get any reply. I want to inform you that your this play is being included in the hindi text book for class VII as a chapter. As wholeheartedly you have given the permission to use the play with your name. Still l feel my duty to take your kind permission. As per your desire your name is given in the book. If you don’t want to allow for this kindly inform me otherwise it will be taken as your permission. Further if you want any other details regarding this pl send me a mail on my email id.
    Waiting for your reply
    With thanks & regards

  163. hemant bagade said

    please sent me this script on my email address.

  164. Rang Abhiyan Natya Patrika said

    सस्ते जहाज का सपना सचमुच अच्छा हास्य नाटक है। रेडियो या मंच पर सफल हो सकेगा।

  165. hiren said

    Pls send me this drama script. And if u have the script of Hindi drama JAANEMAN. PLS SEND ME.. i will b thankful of u..

  166. Babulal ahirwar said

    Kripya mere email par send karne ka kast kare

  167. dev goyal said

    please send me a play for 8 students in hindi becoz we have to perform in our school activity.

  168. Sachin yadav said

    Ek chhota play chahiye. Comedy se bharpur. Colg k liye. Plz bhej dijiye. Sachin23695@gmail.com

  169. Anil Kumar said

    सर एक कोपी मेरे लिए भी … मैंने आज तक कभी भी बिना लेखन का जिक्र किये किसी नाटक का परिचय दर्शकों से नहीं कराया है.. यहाँ से तो कोपी कर सकता हूँ.. और इस्तेमाल कर सकता हूँ.. जैसा आपने लिखा भी है.. सर, मगर मैं चाहता हूँ की मुझे आप स्क्रिप्ट मेल करें.. बड़ी खुशी होगी.. धन्यवाद.. मेरा ईमेल आई डी है – anilkrshs@gmail.com

  170. amreen said

    hello sir,
    i want one nice educational and comedy play in hindi eg: on inflation, superstition, etc for college annual day.
    please send me one on my email kaludiamreen@gmail.com
    i will be very thankful to you.

  171. rahul said

    please send some good hindi comedy lyrics to my email id:- rahul.rahul.myjaan@gmail.com

  172. Hello,I am student of class 10 .i want to need a drama for my school formative so sir u can give a link oh this script plzzzz……sir

  173. Ankit said

    Mishra Ji plz send this to my email id bigboss.ankit@gmail.com
    Its an amazing comedy script ..

  174. brijesh said

    Maaza aa gaya sir ji.. bilkul dil ko chu gaya..

  175. pooja said

    dear sir,

    Apke pass, aurat par Atyachaar ya is tarah ki koi script hai jisme aurat par julm ho rae ho ???
    i need it badly if any one can help me pls send it on my email id ..its pooja821984@gmail.com

    thanks & Regards,

  176. plzzzz…send me dis play ..its urgent..plzzzz..i will be really grateful to you…..
    email:- nidhiprasad98@gmail.com

  177. Swaram Upadhyay said

    hi!i am a theatre artist…please send me some small characters full length or short comedy script…i will
    very thankful to u..

  178. samadhan wavhale said

    bahot aacha sir……….

  179. swatisani said

    Dear Mr. Mishra, I am writing to ask for your permission to stage this play at Nagpur for an experimental theatre evening. I look forward to hearing from you on swatisani@gmail.com.
    Thank you, Swati Sani.

  180. Navneet said

    dear sir, if you have any script on PASSION, OWERNERSHIP or at TRANSPARENCY kindly send the same @ navneet.sharma@cravatex.com

  181. pandey ji said

    मैं करुण रस पर आधारित 5 – 7 मिनट का लघु नाटक ढूंढ रहा हूँ , यदि आप इसमें मेरी कोई सहायता करे तो मुझे ख़ुशी महसूस होगी |

  182. Devendra Agrawal said

    This is so big ,do it small how much it can be

  183. alka tyagi said

    very good.please sand me this script.

  184. dhirendra prasjapati said

    we are play this drama iniit kanpur on 15th aug. 2013

  185. please send me this script my email id is raunakk1993@gmail.com

  186. Bhuvan said

    kafi acha natak tha. meri binti hai ki aise natak likhte rehna.

  187. great issues altogether, you simply received a brand new reader.
    What could you suggest about your put up that you just
    made some days in the past? Any certain?

  188. Thanks for providing good information. Visit this site for latest tips and articles http://www.indiawebpage.blogspot.in

  189. Nandini said

    Please send me this script. I am volunteering for an NGO an want to make the underpriveledged children perform on this for a event organized by our NGO.

  190. Nandini said

    Dear Mr. Mishra

    Please send me the script. My NGO kids want to do this play.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 89 other followers

%d bloggers like this: